Uitgebreide recensies

'Uit een lotusbloem ben ik geboren.'

'Al reizende door onherbergzame gebieden in het uiterste noorden van India vraagt Hubert Bastiaens zich af hoe andere culturen en religies hem (en ons Westerlingen) kunnen helpen op zijn (ons) pad naar innerlijke bevrijding en het afleggen van zijn (onze) conditioneringen.(...) Bastiaens stelt zich in zijn boek kwetsbaar op. En dat is precies waarom ik het boek niet kon wegleggen en samen met hem de reis wilde voltooien.
Ik wilde dat ik dit informatieve en spannende boek jaren eerder had gelezen.'
Bettine Vriesekoop, Boeddhistische Omroep Stichting.

'Vanmorgen heb ik de laatste bladzijden van je boek gelezen en ik moet je zeggen dat ik genoten heb. Ik ben met je meegereisd door het schitterende landschap van de Himalaya en je hebt me wegwijs gemaakt in die onoverzichtelijke wereld van het Boeddhisme. Het meest heb je mij verleid met je natuurbeschrijvingen, wat was het heerlijk om naast je in de bus te zitten en uit te kijken over dat grootse landschap, of op het balkon/in de tuin van je guesthouse mee te genieten van de zuivere lucht, van de stilte. Of je wandelingen langs de rivier, buiten het dorp en in de bergen van tempel naar tempel. Wat is lezen dan heerlijk, je waant je even ver weg van alles en iedereen in een totaal andere omgeving die je met nostalgie en verlangen vervult.
En oja, het is erg mooi uitgegeven met prachtige foto's, voorkant en poëtische titel!'
Marre van Dantzig, mede-eigenares van boekhandel Evenaar te Amsterdam.

'Een queeste, de zoektocht van de held naar spiritueel geluk. (...) Het boek neemt je mee op reis door de beeldende beschrijvingen die al je zintuigen prikkelen. Het kent verschillende lagen: natuur, cultuur, reiservaring, boeddhisme en spirituele zoektocht. Lagen die op een natuurlijke, vloeiende, afwisselende en onderhoudende manier met elkaar vervlochten zijn. In al die lagen is het boek toegankelijk, lezenswaardig, informatief en zinvol. (...) Er liggen onderliggende thema's en verbanden in het boek die zich alleen tussen de regels door laten lezen. Gefragmenteerde stukken zul je dan bij elkaar moeten voegen en hun betekenis zien te ontleden. In hoeverre de schrijver dit bewust of onbewust heeft gedaan weet ik niet, maar het maakt het boek voor mij tot iets intrigerends. Het gaat naar mijn mening om levensthema's die ieder van ons raken.
Het boek is te gebruiken als een reisgids met uitgebreide informatie over natuur, landschap, steden en dorpen, kloosters en tempels.' Harry Lufting, oprichter van Inner Travel Adventures

'Het boek van Hubert Bastiaens leest enerzijds als een reisverslag en beschrijft het ongerepte landschap en de natuur, de vele spontane ontmoetingen en de kloosters en tempels die je laten kennismaken met het Tibetaans boeddhisme. Daarnaast worden de verschillende boeddhistische stromingen en technieken van geestelijke ontwikkeling uitvoerig besproken, evenals de vaak persoonlijke en religieuze ervaringen van de auteur. Doorheen zijn reisverslag stoot je op de zoektocht van de auteur naar zichzelf en zijn geloof. Hij vraagt zich af wat het Tibetaans boeddhisme kan betekenen voor de weg die hij in zijn leven volgt en hoe zich dat dan verhoudt tot zijn katholieke achtergrond. Hij neemt de lezer hierin mee en laat je mee stilstaan en nadenken over levensthema’s die voor ieder van ons gelden.
Het boek is heel vlot geschreven en al vlug voel je je als lezer een compagnon van de auteur die mee de andere kant van de wereld ontdekt. Mede door de prachtige foto’s krijg je als lezer zin om te vertrekken.' Ellen Druyts, Tijdschrift voor Geestelijk Leven, jaargang 70 nummer 3: mei-juni 2014, Brussel.

sf12interviewindegelderlanderkrantoptafel interview

Klik hier voor het interview in De Gelderlander

Klik op het driehoekje om de geluidsopname van mijn gesprek met Bettine Vriesekoop te beluisteren.